loading...

دندانپزشكي

دندانپزشكي

بازدید : 145
يکشنبه 11 ارديبهشت 1401 زمان : 17:08

در حال حاظر به لطف تبلیغات بیشمار دندانپزشکان خوب یا بد در میان مردم صبحت زیادی از ارتودنسی نامرئی می شود. بیشتر افراد تمایل دارند بودن اینکه کسی متوجه درمانشان شود، بدون سر و صدا دندان های خود را مرتب کنند. از این حیث دستگاه های نامرئی مانند اینویزیلاین ها واقعا سرشناس هستند.

با این حال هنوز هم درمان های ثابت جایگاه محکم خود را دارند و طرفداران زیادی در سرتاسر جهان دارند.

آیا ارتودنسی ثابت به زودی جای خود را به ارتودنسی نامرئی می دهد؟

نباید محبوبیت روز افزون ارتودنسی نامرئی باعث شود که ما تصور کنیم به زودی چنین روشی جای تمام روش های ثابت را خواهد گرفت. حقیقت آن است که شاید تمایل بیشتر مردم به نامرئی بودن دستگاه های ارتودنسی است اما فراموش نکنیم که مشکلات پیچیده ارتودنسی تنها را روش های ثابت درمان می شوند. و ما همانطور که گفته شد نمی توانیم با شکل نامرئی و متحرک ارتودنسی این مشکلات را برطرف کنیم.

ما شاید در آینده به سمتی پیش برویم که دستگاه های ثابت هم تقریبا نامرئی شوند اما اینکه ارتودنسی نامرئی با الاینرهایی مانند اینویزیلاین بخواهد جایگزین تمام روش های دیگر شود ممکن نیست.

کدام روش ارتودنسی برای من مناسب تر است؟

اینکه دقیقا کدام روش ها برای شما مناسب هستند را معمولا متخصص ارتودنسی مشخص می کند. و بنابراین تا زمانی که شما تحت ویزیت قرار نگیرید مشخص نمی کند چه روشی برای شما مناسب تر است. با این حال اگر فکر می کنید نامنظمی دندانی اندکی دارید و همزمان ناهنجاری فکی ندارید می توان گفت شما کاندید مناسبی برای ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف خواهید بود. برعکس اگر مشکل نامنظمی شدید دندانی دارید و در کنارش ناهنجاری فکی نیز مشهود دارید دیگر باید به فکر ارتودنسی ثابت باشید. لطفا برای بررسی و تشخیص دقیق حتما یک متخصص ارتودنسی در نزدیکی محل زندگی خود پیدا کنید و برای ویزیت و معاینه به او مراجعه کن

بازدید : 92
يکشنبه 11 ارديبهشت 1401 زمان : 17:06

پس از کشیده شدن دندان اگر با عفونت مواجه شده باشید علائم خاصی را تجربه می کنید که با تشخیص به موقع آن ها می توانید فوری به دندانپزشک مراجعه کرده و به درمان عفونت کمک کنید. برخی از مهمترین علائم عفونت پس از کشیدن دندان عبارتند از:

بوی بد دهان که پس از مسواک زدن از بین نمی رود

طعم تلخی که پس از شستشو با آب نمک از بین نمی رود

تب بالای 37 درجه

دردی که به مسکن های تجویز شده پاسخ نمی دهد

تورم لثه

حساسیت به دما روی دندان ها

تورم غدد گردن

تورم فک

درد در محل استخراج یا سوکت

احساس درد در فک پایین

در صورتی که علائم بالا را برای مدت طولانی تجربه کرده اید اما هنوز به دندانپزشک مراجعه نکرده اید احتمال گسترش عفونت به بخش های مختلف بدن وجود دارد. در این حالت علائم نگران کننده سپسیس بروز می کند که حتما باید فوری به آن ها توجه شود. چنانچه هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید فورا به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید:

مشکل در بلع یا تنفس

خون ریزی بیش از حد

بی حسی یا از دست دادن احساس مداوم

وجود خون یا چرک در ترشحات بینی

خروج چرک از حفره دندان کشیده شده

درمان عفونت دندان شامل چه مورادی می شود؟

همانطور که در ابتدای صفحه نیز اشاره شد، درمان می تواند شامل تخلیه عفونت، آنتی بیوتیک درمانی و شستشوی دهان باشد. دندانپزشک ممکن است برای پیشگیری از عفونت جدد باکتری های اطراف حفره را کاملا از بین برده و یا حتی اقدام به جرمگیری دندان در ناحیه عفونت کند. سپس حفره را پوشانده و آن را پانسمان می کند. در موارد شدید تر که عفونت گسترش یافته به تشخیص دندانپزشک یا پزشک درمان های دیگر صورت خواهد گرفت.

بازدید : 148
يکشنبه 11 ارديبهشت 1401 زمان : 16:52

از جمله اصلی ترین تفاوت های این دو روش عبارتند از:

اولین و اصلی ترین تفاوت این دو روش در قابلیت حرکت دندان ها است. دندان های مصنوعی متحرک بوده و امکان خارج کردن آن از دهان وجود دارد که شاید برای برخی افراد ناخوشایند باشد. اما ایمپلنت ثابت است و نیازی به خارج کردن آن از دهان نیست (البته امروزه برخی دندان های مصنوعی قابلیت چسبیدن به لثه را دارند، اما حالت بدی داخل فک ایجاد می کنند)

به دلیل اینکه دندان مصنوعی روی فک قرار می گیرد بنابراین در حین غذا خوردن باعث ایجاد فشار دندان ها به لثه می شود که باعث تحلیل رفتن فک می شود و باید پس از چند سال به دلیل تغییر ساختار استخوان فک این دندان ها تعویض شوند. در حالی که این مشکل در کاشت ایمپلنت وجود ندارد، زیرا به دلیل پیچ شدن ایمپلنت های دندانی داخل فک و جوش خوردن آنها با استخوان فک، مانند سایر دندان ها شده و مشکلی پیش نخواهد آمد.

هزینه ایمپلنت دندان بیشتر از هزینه دندان مصنوعی است، بنابراین برای انتخاب بهترین روش به بودجه ای که در نظر دارید نیز توجه داشته باشید.

از نظر زیبایی و ظاهر طبیعی، قطعا ایمپلنت های دندانی خیلی بهتر از دندان مصنوعی هستند. چرا که قالب پروتزهای متحرک بر روی فک قرار می گیرند و باعث برآمدگی لب ها می شوند، اما در روش ایمپلنت دندان این مشکل وجود ندارد.

شباهت دندان مصنوعی و ایمپلنت دندان

اصلی ترین شباهت این دو روش در این است که جنس هر دو مصنوعی بوده اما نحوه جایگذاری آنها با یکدیگر متفاوت است.

• هر دوی این روش ها نیاز به مراقبت دارند در غیر این صورت پس از مدتی دچار جرم شده و باعث آسیب به بافت لثه می شود.

کاشت ایمپلنت دندان بهتر است یا گذاشتن دندان مصنوعی؟

برای تصمیم گیری بین ایمپلنت و دندان های مصنوعی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

چند سال دارید؟

چنانچه سنتان زیر 60 سال است ما به شما کاشت ایمپلنت را توصیه می کنیم، چرا که این روش یک درمان دائمی است. اما چنانچه سنتان بالای 60 سال است دندان مصنوعی برای شما بهترین گزینه است.

تراکم استخوان شما در چه وضعی است؟

برای کاشتن ایمپلنت نیاز است که فرد استخوان فک قوی و مستحکمی داشته باشد. بنابراین در صورتی که تراکم استخوان شما به دلیل آسیب، بیماری های لثه و یا بالا رفتن سن از بین رفته است، ایمپلنت گزینه مناسبی برای شما نیست. البته با وجود موارد گفته شده امکان پیوند استخوان نیز وجود دارد که روشی هزینه بر و زمان بر است.

بیشتر بخوانید : هزینه لمینت دندان

بازدید : 150
يکشنبه 11 ارديبهشت 1401 زمان : 16:35

همه ما برای یکبار هم که شده گذرمان به مراکز دندانپزشکی اعم از کلینیک یا مطب دندانپزشکی افتاده است، اما کلینیک دندانپزشکی چیست و چه تفاوتی با مطب دندانپزشکی دارد؟

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی شامل چندین اتاق است که در آنجا چندین دندانپزشک عمومی، دندانپزشک متخصص و دستیار دندانپزشک فعالیت دارند.

از آنجا که خدمات درمانی و زیبایی و همچنین تجهیزات کلینیک های دندانپزشکی بسیار گسترده تر از مطب دندانپزشکی است بنابراین شما بدون نیاز به مراجعه به مراکز مختلف می توانید کلیه خدمات دندانپزشکی خود را در بالاترین سطح کیفیت و مناسب ترین قیمت دریافت کنید.

انواع خدمات درمانی کلینیک دندانپزشکی

خدمات درمانی به منظور درمان دندان درد، پوسیدگی دندان، عفونت لثه و دندان، جرم گیری دندان و ... انجام می شود. از جمله رایج ترین خدمات درمانی یک کلینیک تخصصی دندانپزشکی عبارتند از:

جرم گیری دندان

یکی از رایج ترین خدمات درمانی دندانپزشکی؛ جرم گیری دندان است. این پروسه درمانی باعث از بین رفتن باکتری های و جرم های انباشته شده دندان ها می شود.

پرکردن دندان

دندانپزشک حفره های دندانی حاصل از پوسیدگی را با مواد مخصوص پر می کند. البته شیوه و موادی که برای پر کردن دندان های جلویی و عقبی استفاده می شود از یکدیگر متفاوت هستند.

عصب کشی دندان ها

در صورتی که پوسیدگی های دندانی شدید باشد عصب کشی دندان یا همان درمان ریشه برای از بین بردن عفونت و دردهای دندانی الزامی می شود.

کشیدن دندان

در درمانگاه دندانپزشکی برای درمان دردهای شدید دندانی در صورتی که پر کردن یا عصب کشی موثر نباشد، باید دندان کشیده شود.

ایمپلنت دندان

یکی از بهترین روش ها برای جایگزینی دندان های از دست رفته ایمپلنت دندان است. ایمپلنت ابزاری است که دارای پیچی از جنس تیتانیوم است و با جراحی در فک بالا، پایین یا هر دو فک ثابت می شود.

از آنجا که مواد به کار رفته در ساخت ایمپلنت های دندان کاملا ایمن هستند به همین دلیل احتمال واکنش بدن انسان به آن تقریبا صفر است.

البته لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که از آنجا که این روش یک روش دائمی، ایمن و کاملا شبیه به دندان انسان است هزینه ایمپلنت دندان نیز به نسبت سایر روش های مشابه مانند دندان مصنوعی بیشتر است.

امروزه در دنیای علم دندانپزشکی ایمپلنت های بسیاری وارد بازار شده اند که هر کدام با نام برند خاصی یا کشور سازنده خاص خود مشهور هستند. بنابراین هزینه ایمپلنت دندان بر اساس برند و کشور سازنده متغیر است.

بازدید : 51
چهارشنبه 7 ارديبهشت 1401 زمان : 13:06

یکی از پرطرفدارترین روش های اصلاح طرح لبخند و ترمیم ناهنجاری های دندانی؛ لمینت دندان است. توسط این روش می توان بسیاری از ناهنجاری های ظاهری دندان مانند زردی دندان ها، فاصله بین دندانی، دندان های شکسته و نامرتب را برطرف کرد.

لمینت روی سطح جلویی دندان ها کار می شود و پوشش زیبا، سفید و یکدست به دندان ها می دهد که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می شود. البته انجام لمینت برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.

با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا به بررسی اینکه لمینت دندان چیست؟ انواع لمینت دندان کدام اند؟ و مزایا و معایب آن بپردازیم.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان به انگلیسی Dental laminate که گاهی ونیر نیز نامیده می شود، یک روکش نازک کاملا همرنگ دندان هاست و از دوام و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. این روکش روی سطح جلویی دندان ها کار می شود و باعث سفیدتر شدن دندان ها و مرتب شدن آنها می شود.

لمینت های دندانی علاوه بر اینکه باعث زیبایی ظاهری و اصلاح طرح لبخند می شود، مزایای دیگری اعم از افزایش طول عمر دندان ها و افزایش مقاومت مینای دندان را نیز سبب می شود.

برای نصب لمینت در کلینیک دندانپزشکی از یک نوع پرتو خاص و رزین حساس به نور استفاده می شود.

بیشتر بخوانید :

ایمپلنت دندان

انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان عبارتند از:

لمینت سرامیکی دندان (روش غیر مستقیم)

این نوع لمینت از جنس سرامیک است و به آن پرسلن ونیر نیز گفته می شود. این لمینت یک پوسته نازک سرامیکی است که در لابراتوار ساخته می شود و به کمک رزین روی سطح دندان های تراش خورده چسبیده می شود.

لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم)

کامپوزیت دندان که از جنس پلیمر است در مطب یا کلینیک دندانپزشکی ساخته می شود و نیازی به ارسال آن به لاباراتور نیست.

برای نصب لمینت کامپوزیتی در اکثر مواقع نیازی به تراشیدن دندان نیست و به طور مستقیم روی دندان ها چسبیده می شود.

لمینت دندان بدون تراش

این نوع لمینت ها از دو مورد قبلی نازک تر هستند و برای نصب نیازی به تراش دندان ها نیست.

لمینت های فوق نازک در کشور ساخته می شوند، به همین دلیل رنگ و قالب دندان به لابراتوارهای کشورهای همسایه ارسال می شود که ساخت آن بین ۳ الی ۴ هفته زمان می برد.

در این روش نیازی به استفاده از لمینت موقت دندان نیست، زیرا مینای دندان تراش نخورده است. بدین ترتیب در جلسه دوم حدود یک ماه بعد از قالب گیری دندان، لمینت روی دندان ها نصب می شود.

بازدید : 77
دوشنبه 22 فروردين 1401 زمان : 11:13

ممکن است برخی از دندانپزشکان عمومی در مطب یا کلینیک خود درباره انجام درمان ارتودنسی نامرئی به شیوه جدید تبلیغاتی انجام دهند. و بله دندانپزشکان عمومی نیز می توانند این درمان جدید را انجام دهند اما حقیقتا آن ها واجد شرایط انجام هیچ یک از درمان های ارتودنسی نیستند. آن ها آموزش های لازم را نگذرانده اند و تخصصی در این زمینه ندارند. بنابراین بهتر است برای انجام هر نوع درمان ارتودنسی (چه ابتدایی و چه تخصصی) تنها به یک ارتودنیست یا متخصص ارتودنسی دندان مراجعه شود.

متخصصان ارتودنسی نه تنها دوره عمومی دندانپزشکی که بین ۶ تا ۷ سال است را گذرانده اند بلکه به ۳ تا ۴ سال دیگر به صورت تخصصی ارتودنسی دندان را می آموزند. بنابراین این ها هستند که واجد شرایط انجام درمان های ارتودنسی هستند نه دندانپزشکان دیگر.

چطور یک دکتر ارتودنسی برای شروع درمان ارتودنسی نامرئی پیدا کنیم؟

از آنجا که ارتودنسی نامرئی با الاینرهای شفاف یا همان پلاک های متحرک به شدت مورد استقبال افرادیست که نیازمند درمان های ارتودنسی هستند، و تبلیغات زیادی نیز پیرامون آن انجام می شود، مهم است که بتوانید یک دکتر ارتودنسی خوب جهت انجام این درمان پیدا کنید.

برخی از مهم ترین نکاتی که حین پیدا کردن این متخصص می توانید به آن ها توجه کنید عبارتند از:

· حتما دندانپزشک باید دارای تخصص ارتودنسی باشد

· تجربه درمان ارتودنسی نامرئی بسیار مهم است. سعی کنید متخصصان باتجربه تر را انتخاب کنید

· اگر متخصص در کلینیک یا مطب خود ۰ تا ۱۰۰ ساخت الاینرها را انجام می دهد به او اعتماد کنید زیرا بیشتر متخصصان سفارش ساخت پلاک ها را به لابراتوارهای بی کیفیت تحویل می دهند

· محیط مطب دکتر و پرسنل او را چک کنید

· از تجارب افرادی که ارتودنسی نامرئی انجام داده اند استفاده کنید و درباره انتخاب متخصص از آن ها سوال بپرسید

· از دانشکده های دندانپزشکی پرس و جو کنید.

بازدید : 110
يکشنبه 21 فروردين 1401 زمان : 10:54

به طور کلی ما نمی توانیم بگوییم کدام روش ارتودنسی بهتر است و کدامیک کارآمد. زیر همه چیز به مشکل شخص بر میگردد. اما اگر بخواهیم بر اساس نوع مشکل و سن و سال بگوییم کدام یک روش برای شما بهتر است اینگونه عنوان می کنیم:

اگر شما شخصی هستید که مشکل نامرتبی دندان ها یا ناترازی دندان هایتان جزئی تا متوسط است ارتودنسی نامرئی گزینه ایده آلی برای شما است

اما اگر شما شخصی با مشکل ارتودنسی متوسط تا شدید هستید بهتر است ارتودنسی ثابت را امتحان کنید زیرا درمان های نامرئی چندان دردی از شما دوا نخواهند کرد.

کدامیک از این دو نوع ارتودنسی در پوسیدگی دندان نقش دارند؟

چند دهه گذشته ما چیزی به نام ارتودنسی نامرئی نداشتیم. متخصصان تنها با سیستم سنتی بریس دندان که شامل همان سیم و براکت بود دندان ها را مرتب می کردند. و از دیرباز همیشه تمیز کردن دندان ها با وجود سیم و براکت و سایر اجزای دست و پا گیر ارتودنسی دشوار بود.

احتمال پوسیدگی در درمان های ثابت وجود دارد

افراد اگر به صورت معمول در طی 2 دقیقه دندان هایشان را به خوبی مسواک می زدند اما با وجود ارتودنسی ثابت این زمان به دست کم 10 دقیقه افزایش میافت و همچنان به همین شکل است. در این بین افرادی که صبر و حوصله کافی نداشتند متاسفانه به طور دقیق تمام بخش های دندان ها را مسواک نمی زدند و (همچنان نمی زنند). به همین جهت در برخی افراد که ارتودنسی ثابت دارند و وقت کافی برای تمیز کردن دندان ها اختصاص نمی دهند احتمال پوسیدگی دندان در طول درمان وجود دارد.

احتمال پوسیدگی دندان با ارتودنسی نامرئی صفر است

این در حالی است که در ارتودنسی نامرئی در صورتی که همان 2 دقیقه مسواک زده شود احتمال پوسیدگی دندان صفر است. بنابراین با ارتودنسی ثابت احتمال پوسیدگی دندان می تواند وجود داشته باشد اما با ارتودنسی نامرئی چنین چیزی کمتر محتمل است.

هزینه ارتودنسی نامرئی بیشتر است یا ثابت؟

از نظر هزینه درمان های ثابت گران تر هستند. اگر بخواهید برای مرتب شدن دندان هایتان از براکت، سیم و سایر اجزای ثابت استفاده کنید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید زیرا در این مواقع احتمالا مشکل شما شدید است، زحمت متخصص ارتودنسی بیشتر می شود و از همه مهمتر اینکه دوره درمان طولانی است. ب

از طرف دیگر هزینه ارتودنسی نامرئی می تواند کم باشد. اول به این خاطر که عموما مشکلات خفیف تا متوسط با این روش درمان می شوند، ثانیا نیاز کمتری به مراجعات دانپزشکی هست و در نهایت ذات این نوع ارتودنسی کوتاه مدت بودن آن است. و مطابق با یک قاعده نانوشته، هر زمان که طول دوره درمان کمتر باشد هزینه ارتودنسی نیز کمتر است. با این تفاسیر هزینه ارتودنسی نامرئی می تواند کمتر از هزینه ارتودنسی ثابت باشد.

بازدید : 148
چهارشنبه 25 اسفند 1400 زمان : 15:13

بیشتر افرادی که تمایل به کاهش وزن دارند به صورت اصولی گام های لاغری را بر نمی دارند. صرفا گرسنگی دادن به خود و یا کم کردن مصرف همه چیز منجر به لاغری سالم نخواهد شد. افراد بهتر است ابتدا با محاسبه bmi خود بدانند در چه محدوده وزنی هستند و بر اساس آن اقدام به کاهش وزن کنند.

سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی

سیب زمینی های کامل سالم و سیر کننده هستند، اما سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی اینطور نیستند. آنها کالری بسیار بالایی دارند و خوردن بیش از حد آنها آسان و وسوسه کننده است. در مطالعات مشاهده ای، مصرف سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی با افزایش وزن مرتبط گزارش شده.

حتی یک مطالعه نشان داده که چیپس سیب زمینی ممکن است به افزایش وزن در هر وعده بیشتر از هر غذای دیگری کمک کند. بنابراین افردی که مایل به کاهش وزن هستند و سیب زمینی سرخ کرده یا چیپس میل می کنند کمتر در رسیدن به وزن ایده آل موفقیت کسب می کنند.

نوشیدنی های قندی و بسیار شیرین

نوشیدنی های شیرین شده با شکر، مانند نوشابه، یکی از ناسالم ترین مواد غذایی روی کره زمین هستند. آنها به شدت با افزایش وزن مرتبط هستند و در صورت مصرف بیش از حد می توانند اثرات فاجعه باری برای سلامتی داشته باشند.

متاسفانه کالری ایجاد شده توسط نوشیدنی های شیرین شده با شکر به شما احساس سیری نمی دهد و برای سیر شدن لاجرم شما وادار به خوردن بیشتر می شوید. بنابراین تا آنجا که ممکن است حین دنبال کردن رژیم لاغری خود، از مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر خودداری کنید.

نان سفید

نان سفید بسیار تصفیه شده است و اغلب حاوی مقدار زیادی شکر است. به طور کلی نان های سفید دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند. به این معنی که دیر هضم ودیر جذبند و می تواند سطح قند خون شما را به طرز چشمگیری بلا ببرند. یک مطالعه روی 9267 نفر نشان داد که خوردن دو برش (120 گرم) نان سفید در روز با 40 درصد بیشتر خطر افزایش وزن و چاقی مرتبط است. بنابراین نان سفید به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای افرادی که به فکر کاهش وزن هستند نیست.

شیرینی، کلوچه و کیک

شیرینی ها، کلوچه ها و کیک ها با مواد ناسالم مانند شکر اضافه شده و آرد تصفیه شده بسته بندی شده اند. آنها همچنین ممکن است حاوی چربی های ترانس مصنوعی باشند که بسیار مضر هستند و با بسیاری از بیماری ها مرتبط هستند.

شیرینی ها، کلوچه ها و کیک ها چندان سیر کننده نیستند و احتمالاً پس از خوردن این غذاهای پرکالری و کم مغذی، خیلی سریع گرسنه خواهید شد. اگر میل به شیرینی دارید، به جای آن یک تکه شکلات تلخ بخورید بهتر است. برای کمک به کاهش وزن یا لاغری بهتر خود تلاش کنید که مقدار مصرف این موارد را تا آنجا که مقدور است کاهش دهید.

. نوشیدنی های الکلی

الکل کالری بیشتری نسبت به کربوهیدرات ها و پروتئین دارد (حدود 7 کالری در هر گرم).این یعنی خود الکل می تواند موجب افزایش وزن شود و به جز کسالت و خمودی که ایجاد می کند وزن را بالا می برد. نوع الکل نیز مهم نیست در هر صورت مصرف آن برای افرادی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند نه تنها مضر است، بلکه به شدت مانع از کاهش وزن و لاغری می شود.

بازدید : 172
چهارشنبه 18 اسفند 1400 زمان : 15:48

باید گفت که نمی توان یک بله یا خیر قطعی را به عنوان جواب آن ارائه کرد. زیرا ضروری بودن یا نبودن کشیدن دندان در شروع یا طول درمان ارتودنسی کاملا به شرایط خاص دندان های شما و نتیجه ای دارد که از ارتودنسی انتظار دارید.

چه زمانی دندان باید کشیده شود؟

در کل، انجام درمان ارتودنسی بدون کشیدن دندان بسیار راحت تر است. اما در بعضی شرایط و برای رسیدن به اهداف ظاهری و لبخندی زیبا و سالم، متخصص ارتودنسی تصمیم به کشیدن یک یا چند دندان می گیرد. در ادامه درباره این شرایط بیشتر می خوانید.

دندان های شلوغ

در برخی موارد، تعداد دندان ها نسبت به اندازه قوس دندانی (محل رویش دندان ها)، صورت و فک ها زیاد است. قوس دندانی را می توان کمی بزرگتر کرد. اما این امکان به دلیل ساختار استخوانی دهان، اجزای صورت و اندازه دندان ها محدود است. پس برای صاف و مرتب کردن دندان ها باید از تعداد دندان ها کاست.اوربایت یا آندربایت شدید

هنگامی که برخی از دندان های شما بیرون زده اند، جابجایی آنها در موقعیت مناسب کار بسیار دشواری است. شاید کشیدن برخی از دندان ها تنها راه برای ایجاد فضای بیشتر و در نتیجه، تغییر موقعیت یا تراز کردن دندان ها باشد. در این صورت، با خیال راحت می توان منتظر حاصل شدن نتیجه دلخواه بود.

ناهماهنگی فک ها

در بیشتر موارد، هدف از انجامارتودنسی چیزی ورای مسائل زیبایی است. فک بالا و پایین بعضی از افراد به درستی روی هم قرار نمی گیرد یا باهم مطابقت ندارد. گاهی فرم فک به گونه ایست که دندان ها جلوه زیبایی ندارند. در تمامی این شرایط، کشیدن یک یا چند دندان به متخصص ارتودنسی این اجازه را می دهد که فضای بیشتری برای کار کردن و ایجاد فک های هماهنگ و ظاهری جذاب داشته باشد.

مشکلات دندانی

گاهی شرایط یک دندان به گونه ای است که نمی توان با هیچ یک از روش های ارتودنسی مشکل آن را برطرف کرد. این دندان ‌ها معمولاً به حدی بیمار هستند که حتی اگر هنوز عمق مشکل آنها از ظاهر مشخص نباشد، در وقت اضافه زندگی می‌کنند. کشیدن این دندان ها قبل از انجام کارهای ارتودنسی از درد زیاد و نیاز به درمان مداوم جلوگیری می کند.

سایر موارد ضرورت کشیدن دندان

دلایل دیگری هم می توانند باعث شوند که حتما یک یا چند دندان برای تکمیل درمان ارتودنسی کشیده شوند. این دلایل را به اختصار بیان می کنیم.

فک برای جا به جا کردن همه دندان ها به اندازه کافی بزرگ نیست

یک دندان نسبت به بقیه بدفرم، به طور نامناسبی بزرگ یا کوچیک است

یک دندان به دلیل شلوغی دندان ها یا روی هم قرار گرفتن آنها آسیب دیده یا خراب شده

صاف کردن دندان ها بدون کشیدن یکی یا چند تا از آنها دوام چندانی نخواهد داشت

بیشتر بخوانید : ارتودنسی نامرئی

بازدید : 146
چهارشنبه 18 اسفند 1400 زمان : 15:43

در شهر خود ارتودنسی کنید

پروسه ارتودنسی به گونه ای است که باید به صورت دوره ای به پزشک خود مراجعه کنید تا ارتودنسی ثابت را دوباره بر اساس موقعیت جدید دندان ها تنظیم کند و اگر ارتودنسی نامرئی دارید، الاینرهای جدید را دریافت کنید. به همین دلیل، بهتر است که یک متخصص ارتودنسی خوب در شهر خود پیدا نمایید تا هزینه رفت و آمد به هزینه ارتودنسی تان اضافه نشود.

. به دانشکده های دندانپزشکی مراجعه کنید

اگر واقعا شرایط مالی مناسبی برای انجام درمان ارتودنسی ندارید و از طرفی، دندان های کج و نامرتب ظاهر و عملکرد دندان ها را بر هم زده، به دانشکده های دندانپزشکی مراجعه کنید. در این مراکز، ارتودنتیست های آینده در حال کار آموزی هستند. البته یک سوپروایزر و فرد با تجربه ناظر بر روند کاری آنها خواهد بود. به دلیل آنکه ارتودنسی شما به دست یک فرد تحت آموزش انجام می شود، هزینه کمتری را پرداخت خواهید کرد.

. مراقب بریس ها و الاینرها باشید

پس از آنکه دندان ها را ارتودنسی کردید، باید مراقب بریس ها و یا الاینرها باشید. غذاهایی که پزشک آنها را ممنوع کرده نخوردید، الاینرها و ارتودنسی متحرک را بعد از درآوردن از دهان گم نکنید و به آرامی مسواک بزنید. آسیب به بریس ها و الاینرها باعث می شود که هزینه مضاعف متحمل شوید. علاوه بر این، رعایت بهداشت دهان و دندان در طول دوره درمان ارتودنسی ضروری است. در غیر اینصورت، دچار عفونت لثه یا پوسیدگی دندان می شوید. این مشکلات دوره درمان را طولانی تر می کنند و به تبع آن، باید هزینه بیشتری را پرداخت نمایید. ترمیم و برطرف کردن این مشکلات هم هزینه ای گزاف در پی دارد.

شما و فرزندتان لایق یک لبخند سالم و با اعتماد به نفس هستید. اجازه ندهید مسائل مالی آن را از شما بگیرند. با استفاده از این راهکارها هزینه ارتودنسی را به گونه ای مدیریت نمایید زیرا ارتودنسی از آنچه شما تصور می کنید می تواند به صرفه تر باشد.



تعداد صفحات : 21

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 2009
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1
  • بازدید امروز : 168
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 185
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1262
  • بازدید ماه : 13753
  • بازدید سال : 76423
  • بازدید کلی : 3323972
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی